BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ
Sinan AKDEMİR
Bilişim Teknolojileri
Öğretmen Adayı
ÖZET: Bu makale de bilişim teknolojilerinin
tanımı, günümüzde ki yeri, Türkiye de en etkin kullanıldığı alanlar
örnekleriyle beraber anlatılmıştır.
Anahtar Kelimeler: Bilişim, Teknoloji, İnternet, Mobil,
Eğitim
BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ
Kavram olarak
bilişim teknolojileri temel bilgisayar kullanımından veri işlemeye kadar uzanan
faaliyetlerden oluşan bir alandır. Amerika Bilişim Teknolojisi Topluluğu
(ITAA), bilişim teknolojilerini "çalışma, tasarım, geliştirme, uygulama,
destek (veya bilgi sistemleri temelinde bilgisayar yönetimi), kısmi yazılım
uygulamaları ve bilgisayar donanımları" olarak tanımlar.
Bilişim teknolojileri
çok geniş bir dünyadır. Bünyesinde yüzlerce öğeyi barındırır. Bunlardan
bazıları bilgi, bilgisayar, network, veri tabanları, yazılım vb.’dir. Bu
öğeleri ne kadar etkin ve güzel kullanırsak o kadar iyi bir ortam geliştirmiş
oluruz.
Günümüz de teknoloji
çok hızlı gelişiyor ve beraberinde sayısız yenilikler getirmektedir. Fakat bu teknolojiler
yeniliklerle beraber yeni ihtiyaçların da doğmasına sebep olmuştur. Bu
ihtiyaçların karşılanması artık, Bilişim
Teknolojilerini kullanmayı zorunlu kılmıştır.
İnternet, dünya genelindeki bilgisayar ağlarını ve kurumsal bilgisayar sistemlerini birbirine bağlayan elektronik iletişim ağıdır. İnternet Türkiye'ye 1994 yılında gelmiştir ve geldikten sonra Türkiye'de kullanımı yaygınlaşmıştır. İnternet günümüzde de yaygın olan 7 den 70'e herkesin kullandığı teknoloji ürünü olan ve her gün yenilenen bir bilgi kaynağı teknoloji ürünüdür.
Ülkemiz Bilişim Teknolojilerini en etkin
şekilde “Fatih Projesi” altında
kullanmıştır. Bu Projede MEB, Eğitim ve öğretimde fırsat eşitliğini sağlamak ve
okullarımızdaki teknolojiyi iyileştirmek amacıyla Bilişim Teknolojileri
araçlarının öğrenme-öğretme sürecinde daha fazla duyu organına hitap edilecek
şekilde, derslerde etkin kullanımı için; okulöncesi, ilköğretim ile ortaöğretim
düzeyindeki tüm okullarımızın 570.000 dersliğine LCD Panel Etkileşimli Tahta ve
internet ağ altyapısı sağlamıştır.Bu proje sayesinde öğrencilerin derse olan
ilgi ve tutumları gözle görülür bir şekilde artacaktır. Çünkü bilgi tekrar
edildikçe ve somutlaştırıldıkça daha da kalıcı hale gelecektir. Bu duruma
Coğrafya dersinden örnek verelim. Fatih Projesi altında yer alan akıllı
tahtalar sayesinde örneğin bir öğretmen akıllı tahta sayesinde bir ekvatoru
veya başlangıç meridyenlerini simülasyon programları aracılığı ile rahatlıkla
anlatabilir. Bu durum hem öğretmene hem de öğrenciye katkı sağlar. Öğretmene
dersi öğrencilerin gözünde canlandırabilme adına büyük bir kolaylık sağlar.
Öğrencilerin anladığını gören öğretmen daha da motive olarak işine daha sıkı
sarılır ve yüksek moral ile eğitimize devam eder. Tabi ki bu duygusal durum
öğrencileri iyi yönde etkileyecektir. Öğrencilere faydalarından bahsedecek
olursak, konu somutlaştırıldığı için öğrenci kafasında canlandırma açısından
zorlanmayacaktır. Bu da konuyu rahatlıkla anlamasını sağlar. Konuyu anlayan
öğrenci de oluşan düşünce “ Ben artık anlayabiliyorum” olacaktır. Böyle olumlu
düşünceler benimseyen öğrenciler derslerine daha da iyi motive olup başarısı
artacaktır . Bu şekilde karşılıklı olumlu düşünceler besleyen bir öğretmen ve
öğrenci ilişkisi kaçınılmaz olarak eğitimde kaliteyi ve başarıyı artıracaktır. Sonuç
olarak Fatih Projesi ‘nin faydalarından sadece bir tanesi bu diyebiliriz.
Tabi ki bu projenin her ne kadar iyi tarafları
olsa da kötü yanları da vardır. Bunlardan en basiti öğretmenlere düşen görev
çok büyüktür. Çünkü bu teknolojiyi etkin bir şekilde kullanmazlar ise hiçbir
katkı sağlayamazlar. Daha çok vakit kaybı olur ve önceki eğitim seviyesinden
daha düşük bir seviyeye düşülebilir. Bu yüzden bu konuda dikkat edilmeli ve tüm
öğretmenlere bu eğitim verilmelidir. Bunun önüne de okul başına 2 veya 3 tane
Bilişim Teknolojileri Öğretmeni atayarak bunun önüne geçilebilir. Veya Okulda
bulunan Öğretmenlere 1 aylık bir seminer düzenleyerek işin uzmanlarından
öğrenmeleri sağlanabilir. Ama kesinlikle ve kesinlikle öğretmenleri eğitmeden
bu proje fayda sağlayamaz. Bu teknolojileri kullanabilmek için mutlaka
kullanıcılar eğitilmeli ve bilgilendirilmelidir. Daha bir çok okulumuzda projeksiyon
cihazının nasıl açıldığını bilmeyen o kadar öğretmen varken bu teknolojiye
geçmek gerçekten de bir yönden çok anlamsız kalıyor. O kadar maliyetli bir
projeye atılan adımların boşa gitmemesi için mutlaka bunlar göz önüne
alınmalıdır.
Bu teknolojilerin yanı sıra ileri de
eğitimde en büyük katkı da bulan bir diğeri de mobil eğitimdir.
Bilgisayar ve internet destekli uzaktan eğitim programlarına rağbetin fazla olmasının en önemli nedenlerinden birisi bireyin zaman ve mekan olarak özgür kalmasıdır. Öğrenenin istediği yer ve zamanda öğrenme sürecini başlatıp, istediği anda sürece müdahale edebilmesi gerçekten çok büyük özgürlüktür. Yakın geçmişe kadar masaüstü bilgisayarlarla, sabit telefon hatlarıyla gerçekleşebilen internet bağlantısı, bir anlamda yer ve zaman bağımsızlığı açısından tam bir özgürlük sunamıyordu. İnsanların dünyaya açılabilmesi için büyük
Bilgisayar ve internet destekli uzaktan eğitim programlarına rağbetin fazla olmasının en önemli nedenlerinden birisi bireyin zaman ve mekan olarak özgür kalmasıdır. Öğrenenin istediği yer ve zamanda öğrenme sürecini başlatıp, istediği anda sürece müdahale edebilmesi gerçekten çok büyük özgürlüktür. Yakın geçmişe kadar masaüstü bilgisayarlarla, sabit telefon hatlarıyla gerçekleşebilen internet bağlantısı, bir anlamda yer ve zaman bağımsızlığı açısından tam bir özgürlük sunamıyordu. İnsanların dünyaya açılabilmesi için büyük
bir masaüstü
bilgisayara ve kablolara ihtiyaç duymaları farklı arayışları da beraberinde
getirdi; istedikleri her yerde pratik olarak kablosuz erişim sağlamak. Öncüleri
arasında el bilgisayarlarını gösterebileceğimiz mobil teknolojilerin ortaya
çıkış gerekçesi budur. Fiyat olarak da eskiye oranla oldukça makul seviyelerde
olan el bilgisayarları yer ve zaman bağımsızlığının ortaya koyduğu muazzam bir
özgürlüktür.

Mobil
Eğitimin Avantajları:
·
Yaşam Boyu Öğrenme
·
Farkında Olmadan Öğrenme
·
İhtiyaç Anında Öğrenme
·
Zaman ve Mekan Bağımsız
Öğrenme
·
Yer ve Şartlara Göre Ayarlanan
Öğrenme
Mobil cihazların eğitimde kullanılma şekilleri online ve ofline olmak
üzere ikiye ayrılır.
Eğitimde mobil cihazların kullanımı, uzaktan eğitimde hedeflenen asıl amaçları sağlamak için gerekli stratejik teknolojilerden biridir. Ancak birçok konuda yapıldığı gibi burada da “eğitim” odaklı olmaktan“teknoloji” odaklı olmaya doğru bir kayma meydana gelirse, beklenen faydanın gerçekleşmeyeceği gibi, tam aksi bir neticeyle karşılaşmak olasıdır. Bu nedenle teknolojinin bir amaç değil sadece araç olduğu gerçeği unutulmadan planlar bu anlayışa göre yapılmalıdır.
Eğitimde mobil cihazların kullanımı, uzaktan eğitimde hedeflenen asıl amaçları sağlamak için gerekli stratejik teknolojilerden biridir. Ancak birçok konuda yapıldığı gibi burada da “eğitim” odaklı olmaktan“teknoloji” odaklı olmaya doğru bir kayma meydana gelirse, beklenen faydanın gerçekleşmeyeceği gibi, tam aksi bir neticeyle karşılaşmak olasıdır. Bu nedenle teknolojinin bir amaç değil sadece araç olduğu gerçeği unutulmadan planlar bu anlayışa göre yapılmalıdır.
Kaynakça
- http://dhgm.meb.gov.tr/yayimlar/dergiler/Milli_Egitim_Dergisi/149/baki.htm
- http://www.tutev.org.tr/makaleler/egitimde-bilisim-teknolojileri-kullanilmasi
- http://www.hgk.msb.gov.tr/dergi/makaleler/137_4.pdf
- http://www.btmakaleleri.net/2014/04/bilisim-teknolojileri-bt-nedir.html
- http://www.tojet.net/articles/v3i2/3223.pdf
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder