17 Mayıs 2014 Cumartesi

Bilişim Teknolojileri





BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ

Sinan AKDEMİR
Bilişim Teknolojileri Öğretmen Adayı

ÖZET: Bu makale de bilişim teknolojilerinin tanımı, günümüzde ki yeri, Türkiye de en etkin kullanıldığı alanlar örnekleriyle beraber anlatılmıştır.

Anahtar Kelimeler: Bilişim, Teknoloji, İnternet, Mobil, Eğitim










BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ
Kavram olarak bilişim teknolojileri temel bilgisayar kullanımından veri işlemeye kadar uzanan faaliyetlerden oluşan bir alandır. Amerika Bilişim Teknolojisi Topluluğu (ITAA), bilişim teknolojilerini "çalışma, tasarım, geliştirme, uygulama, destek (veya bilgi sistemleri temelinde bilgisayar yönetimi), kısmi yazılım uygulamaları ve bilgisayar donanımları" olarak tanımlar.
Bilişim teknolojileri çok geniş bir dünyadır. Bünyesinde yüzlerce öğeyi barındırır. Bunlardan bazıları bilgi, bilgisayar, network, veri tabanları, yazılım vb.’dir. Bu öğeleri ne kadar etkin ve güzel kullanırsak o kadar iyi bir ortam geliştirmiş oluruz.
Günümüz de teknoloji çok hızlı gelişiyor ve beraberinde sayısız yenilikler getirmektedir. Fakat bu teknolojiler yeniliklerle beraber yeni ihtiyaçların da doğmasına sebep olmuştur. Bu ihtiyaçların karşılanması artık,  Bilişim Teknolojilerini kullanmayı zorunlu kılmıştır.
Bilişim Teknolojilerinin olmazsa olmazı olan internet, bilginin sürekli dağıtılmasına ve yeni bilgilerin ortaya çıkmasında kolaylık sağlayan bir ana faktördür.
İnternet, dünya genelindeki bilgisayar ağlarını ve kurumsal bilgisayar sistemlerini birbirine bağlayan 
elektronik iletişim ağıdır. İnternet Türkiye'ye 1994 yılında gelmiştir ve geldikten sonra Türkiye'de kullanımı yaygınlaşmıştır. İnternet günümüzde de yaygın olan 7 den 70'e herkesin kullandığı teknoloji ürünü olan ve her gün yenilenen bir bilgi kaynağı teknoloji ürünüdür.


Ülkemiz Bilişim Teknolojilerini en etkin şekilde “Fatih Projesi” altında kullanmıştır. Bu Projede MEB, Eğitim ve öğretimde fırsat eşitliğini sağlamak ve okullarımızdaki teknolojiyi iyileştirmek amacıyla Bilişim Teknolojileri araçlarının öğrenme-öğretme sürecinde daha fazla duyu organına hitap edilecek şekilde, derslerde etkin kullanımı için; okulöncesi, ilköğretim ile ortaöğretim düzeyindeki tüm okullarımızın 570.000 dersliğine LCD Panel Etkileşimli Tahta ve internet ağ altyapısı sağlamıştır.Bu proje sayesinde öğrencilerin derse olan ilgi ve tutumları gözle görülür bir şekilde artacaktır. Çünkü bilgi tekrar edildikçe ve somutlaştırıldıkça daha da kalıcı hale gelecektir. Bu duruma Coğrafya dersinden örnek verelim. Fatih Projesi altında yer alan akıllı tahtalar sayesinde örneğin bir öğretmen akıllı tahta sayesinde bir ekvatoru veya başlangıç meridyenlerini simülasyon programları aracılığı ile rahatlıkla anlatabilir. Bu durum hem öğretmene hem de öğrenciye katkı sağlar. Öğretmene dersi öğrencilerin gözünde canlandırabilme adına büyük bir kolaylık sağlar. Öğrencilerin anladığını gören öğretmen daha da motive olarak işine daha sıkı sarılır ve yüksek moral ile eğitimize devam eder. Tabi ki bu duygusal durum öğrencileri iyi yönde etkileyecektir. Öğrencilere faydalarından bahsedecek olursak, konu somutlaştırıldığı için öğrenci kafasında canlandırma açısından zorlanmayacaktır. Bu da konuyu rahatlıkla anlamasını sağlar. Konuyu anlayan öğrenci de oluşan düşünce “ Ben artık anlayabiliyorum” olacaktır. Böyle olumlu düşünceler benimseyen öğrenciler derslerine daha da iyi motive olup başarısı artacaktır . Bu şekilde karşılıklı olumlu düşünceler besleyen bir öğretmen ve öğrenci ilişkisi kaçınılmaz olarak eğitimde kaliteyi ve başarıyı artıracaktır. Sonuç olarak Fatih Projesi ‘nin faydalarından sadece bir tanesi bu diyebiliriz.
Tabi ki bu projenin her ne kadar iyi tarafları olsa da kötü yanları da vardır. Bunlardan en basiti öğretmenlere düşen görev çok büyüktür. Çünkü bu teknolojiyi etkin bir şekilde kullanmazlar ise hiçbir katkı sağlayamazlar. Daha çok vakit kaybı olur ve önceki eğitim seviyesinden daha düşük bir seviyeye düşülebilir. Bu yüzden bu konuda dikkat edilmeli ve tüm öğretmenlere bu eğitim verilmelidir. Bunun önüne de okul başına 2 veya 3 tane Bilişim Teknolojileri Öğretmeni atayarak bunun önüne geçilebilir. Veya Okulda bulunan Öğretmenlere 1 aylık bir seminer düzenleyerek işin uzmanlarından öğrenmeleri sağlanabilir. Ama kesinlikle ve kesinlikle öğretmenleri eğitmeden bu proje fayda sağlayamaz. Bu teknolojileri kullanabilmek için mutlaka kullanıcılar eğitilmeli ve bilgilendirilmelidir. Daha bir çok okulumuzda projeksiyon cihazının nasıl açıldığını bilmeyen o kadar öğretmen varken bu teknolojiye geçmek gerçekten de bir yönden çok anlamsız kalıyor. O kadar maliyetli bir projeye atılan adımların boşa gitmemesi için mutlaka bunlar göz önüne alınmalıdır.
Bu teknolojilerin yanı sıra ileri de eğitimde en büyük katkı da bulan bir diğeri de mobil eğitimdir.
Bilgisayar ve internet destekli uzaktan eğitim programlarına rağbetin fazla olmasının en önemli nedenlerinden birisi bireyin zaman ve mekan olarak özgür kalmasıdır. Öğrenenin istediği yer ve zamanda öğrenme sürecini başlatıp, istediği anda sürece müdahale edebilmesi gerçekten çok büyük özgürlüktür. Yakın geçmişe kadar masaüstü bilgisayarlarla, sabit telefon hatlarıyla gerçekleşebilen internet bağlantısı, bir anlamda yer ve zaman bağımsızlığı açısından tam bir özgürlük sunamıyordu. İnsanların dünyaya açılabilmesi için büyük
bir masaüstü bilgisayara ve kablolara ihtiyaç duymaları farklı arayışları da beraberinde getirdi; istedikleri her yerde pratik olarak kablosuz erişim sağlamak. Öncüleri arasında el bilgisayarlarını gösterebileceğimiz mobil teknolojilerin ortaya çıkış gerekçesi budur. Fiyat olarak da eskiye oranla oldukça makul seviyelerde olan el bilgisayarları yer ve zaman bağımsızlığının ortaya koyduğu muazzam bir özgürlüktür.

Mobil Eğitimin Avantajları:
·         Yaşam Boyu Öğrenme
·         Farkında Olmadan Öğrenme
·         İhtiyaç Anında Öğrenme
·         Zaman ve Mekan Bağımsız Öğrenme
·         Yer ve Şartlara Göre Ayarlanan Öğrenme

Mobil cihazların eğitimde kullanılma şekilleri online ve ofline olmak üzere ikiye ayrılır.
Eğitimde mobil cihazların kullanımı, uzaktan eğitimde hedeflenen asıl amaçları sağlamak için gerekli stratejik teknolojilerden biridir. Ancak birçok konuda yapıldığı gibi burada da “eğitim” odaklı olmaktan“teknoloji” odaklı olmaya doğru bir kayma meydana gelirse, beklenen faydanın gerçekleşmeyeceği gibi, tam aksi bir neticeyle karşılaşmak olasıdır. Bu nedenle teknolojinin bir amaç değil sadece araç olduğu gerçeği unutulmadan planlar bu anlayışa göre yapılmalıdır.





Kaynakça




Hiç yorum yok:

Yorum Gönder